Skip to content

Zašto automobil gubi snagu?

Ako ste se ikada našli u situaciji da prilikom ubrzanja ne nailazite na očekivani odgovor ili da, jednostavno rečeno, automobil “slabo vuče”, sigurno ste bili u velikoj nedoumici - i to s pravom. Razloga za ovu pojavu je mnogo, a mi smo ovom prilikom sastavili popis “dežurnih krivaca” i smjernica za njihovo otklanjanje, uz nekoliko napomena koje se odnose samo na benzinske, odnosno samo na dizel motore.

Faktori koji nisu nužno kvarovi

Prije nego što posumnjate na bilo kakav ozbiljan kvar, uzmite u obzir da postoje razlozi koji nisu nužno razlog za brigu. Najprije provjerite imate li dovoljno goriva, jer ma koliko ovo djelovalo očigledno, može se desiti da potpuno previdite ovu mogućnost. 

Imajte u vidu i da jedan dio snage motora odlazi na rad klima uređaja u automobilu. Tu je i sustav za hlađenje koji na izuzetno visokim temperaturama koristi više snage nego obično. 

Ukoliko ste eliminirali sve gore navedeno, potencijalne uzročnike možete potražiti u protoku zraka ili goriva, neispravnosti elektronskih komponenti i stanju motora.

Problemi s padom u snazi motora najčešće imaju veze sa zrakom, gorivom, elektronskim komponentama i motorom.

Smetnje u protoku zraka i ispušnih plinova

Bilo kakve smetnje u protoku zraka, bez obzira na to radi li se o usisnom ili ispušnom sustavu, i te kako utiču na performanse motora. Podsjetimo se, motoru s unutarnjim izgaranjem je za normalan rad potrebno oko 14 puta više zraka nego goriva!

Na poziciji dopremanja zraka nalazi se filter za zrak, koji sprječava da prašina, insekti i bilo kakva prljavština dospiju do komore za izgaranje. Ukoliko je filter zraka prljav ili zagušen, motor neće dobivati potrebnu količinu zraka i posljedično će proizvoditi manje snage. Zamjena filtera zraka je jednostavna i ne previše skupa intervencija, pa svakako preporučujemo da provjerite jeste li je obavili na vrijeme (idealno na godinu dana).

Turbo punjač, sada već standardni dio suvremenih automobila, zadužen je da usiše veću količinu zraka i provede ga do komore za izgaranje, što umnogome doprinosi povećanju snage motora. To znači i da bilo kakva neispravnost turbo punjača vodi do gubitka snage. Problem može biti jednostavnije prirode, kao što su nagomilana prljavština ili labave konekcije, ali svakako zahtijeva intervenciju majstora. Da bi radili efikasno, tubo punjačima je, kao i motorima, potrebno ulje. Zato se postarajte da redovno mijenjate i ulje i filter za ulje.

U slučaju zagušenosti bilo kog sustava za tretman ispušnih plinova, bilo da je to katalizator ili filter čestica kod dizel motora (DPF), motor će ulagati dodatan napor da izbaci ispušne plinove, što će za posljedicu imati pad u snazi. Suvremeni automobili imaju specijalne senzore koji će detektirati zagušenost ili neispravnost sustava za tretman ispušnih plinova i poslati ovu informaciju direktno u računalo automobila. Računalo će zatim aktivirati sigurnosni režim rada, takozvani “safe mode”, koji automatski reducira snagu motora, a vozača obavještava o tome putem lampice na instrument ploči.

Još jedan element koji se nalazi na direktnom udaru ispušnih plinova je takozvani EGR ventil čiji je zadatak smanjiti emisiju štetnih plinova što će određenu količinu istih vratiti u cilindre motora. Vremenom, uslijed nakupljenih naslaga čađi, može doći do poremećaja otvaranja i zatvaranja EGR ventila. Ukoliko ovaj ventil ostane u otvorenom položaju, ili iz bilo kog razloga ne reagira dovoljno brzo, u motor će se vratiti više izgorjelih plinova, što znači manje kisika i manje “materijala” za izgaranje.

Precizna detekcija kvara kod navedenih elemenata, katalizatora, DPF-a i EGR ventila, kao i svih pratećih elemenata koji reguliraju njihov rad može se detektirati jedino u servisu, posredstvom dijagnostičkog uređaja.  

Smetnje u radu elektronskih komponenti

Kao što smo već spomenuli, kod suvremenih automobila rad svakog mehaničkog dijela kontrolira elektronska komponenta putem senzora. Nekada jednostavna zamjena određenog mehaničkog dijela neće biti rješenje, jer su i sami senzori podložni kvarovima i nepravilnostima u radu. 

Tako na primjer, možete staviti potpuno novi filter zraka, ali ako se poremeti rad senzora koji mjeri protok zraka, bilo da je on na poziciji usisa (MAF sensor), ili na poziciji ispuha (throttle position sensor), informacije koje dolaze do računala bit će pogrešne. Zašto je to važno? Važno je zbog toga što računalo na osnovu tih informacija dozira zapreminu goriva u odnosu na dopremljenu količinu zraka. 

Slična je situacija i sa senzorom koji mjeri sadržaj preostalog kisika u ispušnim plinovima, točnije odnos stvarne smjese goriva u odnosu na idealnu. U pitanju je takozvana lambda sonda. Na osnovu informacije koju dobiva od lambda sonde i drugih senzora, računalo motora podešava količinu ubrizganog goriva i parametre rada motora. 

Pored spomenutih, kod modernijih automobila postoje i senzori položaja bregastog vratila, radilice, pedale gasa na vozilu, leptira i razine goriva, od kojih svi do jednog utječu na reguliranje rada motora. Kao posljedica odstupanja od projektiranih vrijednosti može se javiti pad u snazi motora.

Upaljena “check enginelampica na instrument ploči može biti znak da postoji ozbiljan problem s motorom. Mnogi suvremeni automobili će u ovom slučaju aktivirati spomenuti “safe mode”. Međutim, ovo nije nužno razlog za zabrinutost. Postoji mogućnost da je u pitanju lažna uzbuna i da je zapravo s motorom sve u redu. Bilo kako bilo, ovo morate provjeriti u servisu, jer čak i da motor nema problem, ima ga elektronika.

“Check engine” lampica se može upaliti i zbog greške u elektronskim komponentama.

Kao što i samo ime “elektronska komponenta” nagovještava, precizna detekcija moguća je samo uz pomoć dijagnostičkog uređaja.

Nedovoljno dopremanje goriva

Bilo kakav problem s dopremanjem goriva u cilindre, počevši od pumpe za gorivo, filtera goriva i dizni, zasigurno će rezultirati slabljenjem snage motora.

Pumpa za gorivo ima tendenciju slabljenja nakon mnogo godina korištenja. Ovaj problem često i nije tako očigledan, jer pumpa može imati dovoljno dobar tlak na niskom broju obrtaja, dok će poteškoće u radu motora biti primjetne tek na visokom broju obrtaja. Dakle, ukoliko osjetite pad snage pri naglom ubrzanju, vožnji uzbrdo, ili općenito pri povećanom naprezanju motora, vrlo je moguće da se radi o pumpi za gorivo. 

Međutim, uzročnik ove pojave može biti i zaprljan filter za gorivo, jer će pumpa morati jače raditi, pri čemu i sama vožnja postaje manje efikasna. Na duže staze, sva prljavština koja prođe kroz filter može dovesti do ozbiljnog oštećenja motora, gdje je pad u snazi samo jedan od mogućih problema. Filter za gorivo je najjednostavnija stavka za održavanje, pa je savjet da vodite računa o preporučenim intervalima zamjene. Danas postoje i takozvani “laki filteri” koji se postavljaju prije tvorničkog i pružaju mu dodatnu zaštitu.

Postoji i treća opcija kada je u pitanju pad snage uzrokovan gorivom, a to su potpuno ili djelomično zagušene dizne, čiji je zadatak da po principu spreja ubace gorivo direktno u cilindre. Ako su dizne djelomično zagušene, postoji mogućnost da će senzori registrirati “siromašnu” mješavinu pa će računalo dodati više goriva. Međutim, problem nastaje kad kompjuter pokušava kompenzirati ovu pojavu dodajući više goriva i u cilindre gdje dizne nisu zagušene, praveći smjesu koja je sada “prebogata” i koja ne proizvodi dovoljno jake detonacije. Kod djelomično zagušenih dizni također postoji mogućnost da umjesto finog spreja izađe mlaz koji se ne može zapaliti.

Ako su dizne potpuno zagušene, vrlo je moguće da nećete moći ni startati automobil.

U lakšim slučajevima, bit će dovoljno da u rezervoar za gorivo dodate sredstvo za čišćenje dizni prema uputama proizvođača. U težim slučajevima, bit će potrebno otići u servis koji ima specijalnu aparaturu za ovu namjenu.

Stanje motora i pokretnih dijelova

Kada govorimo o stanju motora prvenstveno mislimo na stupanj kompresije. Adekvatan stupanj kompresije znači efikasno sagorijevanje unutar cilindara motora, a samim tim i proizvodnju dovoljne količine energije koja je potrebna za kretanje. Vremenom se metalni dijelovi motora, prije svega karike na klipovima, habaju i troše, stvarajući sve veće i veće zazore koji dozvoljavaju mješavini goriva i zraka da se “provuče” pored klipa, time smanji stupanj kompresije, a posljedično i snagu motora.

Pored toga, može doći i do stvaranja naslaga u motoru koje nastaju degradacijom motornog ulja. To su uglavnom slučajevi zanemarivanja redovnog održavanja, a naročito neredovna zamjena ulja. Ukoliko motor  sadrži veliku količinu depozita, najbolje je ići u servis koji bi to mogao riješiti specijalnim uređajima, ili čišćenjem uz djelomično rasklapanje motora. Izuzetno zanemareni slučajevi vode ka potrebi za remontom motora.

Zanemaren motor SKUPO KOŠTA, a ovo biste morali znati o intervalu zamjene ulja.

Iako rijetko, postoji mogućnost da se problem javi u zupčastom remenu ili lancu, koji, ako nije dovoljno zategnut, može uzrokovati otvaranje i zatvaranje ventila u nepravilnom intervalu, što opet dovodi do pada u snazi motora. Ova pojava je često propraćena zvukom nalik na zveckanje.

Problemi karakteristični za benzinske motore

Za benzinske motore su jedan od tipičnih uzročnika neispravne ili zaprljane svjećice koje sprječavaju paljenje smjese. S druge strane, problem može biti do bobine (ili njenih kontakata) koja šalje nepravilne iskre, pa ćete imati osjećaj kao da vašem vozilu nedostaje snage tokom vožnje. 

Problemi karakteristični za dizel motore

Jedan od tipičnih uzročnika gubitka snage kod dizel motora može biti oslabljena turbina čiji je zadatak da, korištenjem energije ispušnih plinova, omogući efikasnije izgaranje goriva i zraka u motoru i time pojača njegovu snagu. Da je turbina oslabila, može se osjetiti u vožnji, najprije na višem, a kasnije na sve nižem broju obrtaja. Jedino rješenje je odlazak u servis.

Kod konvencionalnog dizel motora može doći i do slabljenja pumpe visokog tlaka goriva, tzv. bosh pumpe, čija je uloga da dozira ubrizgavanje goriva u cilindre. Nedovoljna količina goriva znači i slabiji rad motora. Kako je u pitanju složen sustav, cijena popravka nije nimalo niska pa je preporuka da posjetite servis od povjerenja.

Evo kako da vas dizel motor ŠTO DUŽE služi!

Nadamo se da su vam ovi savjeti koje je za vas pripremio TotalEnergies tim bili od koristi. OBAVEZNO POGLEDAJTE još sadržaja koji preporučujemo u nastavku, a za sva pitanja, nedoumice i prijedloge, slobodno nas kontaktirajte.