Skip to content

Kočione tekućine za automobile

Kočione tekućine za automobile

Kočione tekućine su vitalna komponenta kočionog sustava u automobilima. One su hidrauličke tekućine koje omogućuju prijenos sile s papučice kočnice na kočione čeljusti ili diskove, što uzrokuje usporavanje ili zaustavljanje vozila.

Njihova kvaliteta i pravilna upotreba od presudnog su značaja za sigurnost na cesti. Upravo zato je kočiona tekućina ključna komponenta vašeg vozila. Sve što pogoršava kvalitetu te tekućine, poput vlage u zraku, smanjuje njezinu učinkovitost, a to pak može dovesti do problema s kočenjem.

Vrste kočionih tekućina

Kočione tekućine razvrstavaju se prema standardima DOT (Department of Transportation) koji određuju njihove specifikacije.
Postoje tipovi DOT-3, DOT-4 (na glikolnoj osnovi, s mogućnošću apsorpcije vode) i DOT-5 kočionog ulja (na silikonskoj osnovi, bez mogućnosti apsorpcije vode).
Najčešće korištene kočione tekućine su na sintetičkoj osnovi i nose oznake DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 i Class 6.
Što je viši broj uz oznaku DOT, to je viša točka vrenja te tekućine, a to je najvažnija karakteristika kočione tekućine. Važno je napomenuti da kočione tekućine djeluju upravo zato što nisu stlačive. Kada pritisnete tekućinu u zatvorenom sustavu, ona se ne stlači, već se pomiče s određenom silom. Međutim, to ne vrijedi za paru (plin), koja se pod utjecajem pritiska stlači.

Stoga je vrlo važno da kočiona tekućina ostane u tekućem stanju, odnosno da ne zavri.

Karakteristike kočionih tekućina

Kočione tekućine moraju zadovoljiti određene zahtjeve kako bi osigurale pouzdano djelovanje:

  • Visoka točka vrenja: Kočnice se tijekom upotrebe zagrijavaju. Stoga kočiona tekućina mora imati visoku točku vrenja kako ne bi zavrela i izazvala stvaranje zračnih mjehurića, što bi moglo smanjiti učinkovitost kočnica.
  • Higroskopičnost: Većina kočionih tekućina (DOT 3, DOT 4, DOT 5.1) je higroskopična, što znači da upija vlagu iz zraka. To snižava točku vrenja tekućine, zbog čega je izuzetno bitno da tekućinu redovito mijenjate.
  • Niska stlačivost: Kočiona tekućina mora biti nestlačiva kako bi osigurala neposredan prijenos sile bez odgađanja ili gubitka učinkovitosti.
Vrste kočionih tekućina

Održavanje i zamjena

Redovito održavanje kočione tekućine neophodno je za sigurnost i pouzdanost rada vozila. Evo nekoliko savjeta:

  • Redovita zamjena: Preporučuje se zamjena kočione tekućine svake 1 do 2 godine ili prema uputama proizvođača vozila. Time se sprječava nakupljanje vlage i smanjenje točke vrenja.
  • Provjera razine: Razina kočione tekućine u spremniku uvijek mora biti između minimalne i maksimalne oznake. Niska razina može ukazivati na curenje tekućine ili na istrošenost kočionih pločica.
  • Upotreba odgovarajuće vrste: Uvijek koristite kočionu tekućinu koju preporučuje proizvođač vozila.  Miješanje različitih vrsta tekućina može uzrokovati oštećenja kočionog sustava.