Skip to content

Interval zamjene motornog ulja - što trebate znati?

Kako se određuje interval zamjene motornog ulja? Koji faktori utječu na njegovo skraćenje i može li se on, u određenim uvjetima, produžiti? Ovo su samo neka od ključnih pitanja i nedoumica koje mnogi vozači imaju kada je riječ o intervalu zamjene motornog ulja, a u nastavku teksta potrudili smo se pružiti vam što konkretnije odgovore.

Motorno ulje se smatra dijelom konstrukcije motora te njegovu viskoznost kao i interval zamjene preporučuje proizvođač motora.

Tko određuje interval zamjene motornog ulja?

Interval zamjene motornog ulja preporučuje proizvođač vozila. Ovu informaciju potražite u posebnom poglavlju uputa svog vozila, ili u dijelu o redovnom servisiranju. 
Preporuka se obično daje u prijeđenim kilometrima između dvije zamjene, uz napomenu za vremenski interval. Čim se ispuni jedan od ta dva uvjeta, ulje treba zamijeniti.
Da bismo ilustrirali zašto je to važno, za primjer ćemo uzeti situaciju kada imamo preporučeni interval zamjene na godinu dana ili na 15.000 km, a prešli smo, recimo, 7.500 km. Iako ne djeluje očigledno, vremenski okvir treba zadržati, bez obzira što veći dio godine ulje nije u upotrebi. Ovdje je pretpostavljeno da, ako ne prelazimo puno km, vjerojatno i ne koristimo vozilo svaki dan. No, i kada je ulje u karteru, ono je manje ili više kontaminirano - ima u sebi čađi (naročito kod dizel motora), dijelom je oksidirano, lužnatost mu je niža zbog utjecaja kiselih ispušnih plinova, itd. Osim toga, pri rjeđoj upotrebi veći je udio kondenzirane vode, što također skraćuje vijek upotrebe ulja. Malo prijeđenih kilometara obično znači i puno kratkih relacija koje prevladavaju u upotrebi vozila, što su već ozbiljno teški uvjeti eksploatacije. 

Što znače normalni, a što teški uvjeti eksploatacije?

Često se u uputama vozila nalaze dva podatka za interval zamjene ovisno o uvjetima vožnje, a to su „normal“ i „severe” . 
Prvi se odnosi na normalnu, uobičajenu upotrebu vozila, što podrazumijeva da se vozilo koristi u privatne svrhe i u mješovitom režimu vožnje, odnosno da je relativno podjednako zastupljena vožnja u urbanoj sredini i na autoputu. 
Drugi se odnosi na teške uvjete koji odgovaraju profesionalnoj upotrebi (dostavna vozila, taksi, policijska ili vatrogasna služba, čestu vožnju izvan asfalta, vuču prikolice i slično). U teške uvjete se ubrajaju i: 

  • pretežna vožnja u gradu (preko 80% prijeđenih kilometara)
  • vožnja malim brzinama (ispod 30 km/h, tipično za policijske patrole)
  • korištenje vozila na velikim nadmorskim visinama (preko 1.500 m nadmorske visine, naročito više od 2.000 m)
  • vožnja na trkačkoj stazi (pri visokim obrtajima)
  • lošija kvaliteta goriva od propisanog (ili na granici prihvatljivog)

Iako na prvi pogled djeluje da su uvjeti vožnje relativno jednostavni za tumačenje, postoje situacije kada ispunjavamo kriterije i za jedne i za druge, pa mnogi vozači nisu sigurni koje treba uzeti kao referentne. Primjera radi, navest ćemo jednu od najčešćih situacija.
Ne spadam u kategoriju teških uvjeta, ali vozim uglavnom u gradu.” Ovo obično nisu teški uvjeti ali podrazumijevaju veliki broj radnih sati motora, a često i kratke relacije. Bolje je držati se kraćih intervala predviđenih za teške uvjete eksploatacije.

Provjera razine ulja se kod novijih motora preporučuje na 2.000 - 3.000 km, a kod vremenski i konstruktivno starijih vozila na 500 km.

Od čega ovisi interval zamjene motornog ulja?

Interval zamjene motornog ulja ovisi o nekoliko faktora, počevši od koncepcije motora od strane proizvođača, do načina upotrebe od strane korisnika.

Konstrukcija motora

Pojedini tipovi motora su jednostavno predviđeni za veću potrošnju ulja. U uputama koje ste dobili uz vozilo pronaći ćete gornju granicu za potrošnju koju navodi sam proizvođač.

Provjera razine ulja NE KOŠTA NIŠTA, a znači puno. Provjerite obavljate li je na pravi način.

KLIKNITE I SAZNAJTE VIŠE

Stanje motora

Hoće li motor trošiti više ili manje ulja također ovisi i od toga u kojoj je fazi eksploatacije. Povećana potrošnja može se očekivati u početnoj fazi eksploatacije (do prvog servisa), kao i kasnije, kada motor dostigne 50-70% svog životnog vijeka. 

Stil vožnje

Sportska, žustra vožnja i općenito vožnja na visokom broju okretaja može povećati potrošnju ulja 2 do 3 puta.

Uvjeti vožnje

Pod uvjetima vožnje podrazumijevaju se već spomenuti normalni i teški uvjeti eksploatacije, ali i svaki teren koji podrazumijeva dodatno naprezanje motora. 

Kvaliteta goriva

Gorivo lošije kvalitete utječe na prljanje filtera za ulje. Kao posljedica može se javiti pad tlaka ulja i povećano opterećenje uljne pumpe. S druge strane, može se desiti da manja količina goriva dospije u karter i na taj način degradira kvalitetu ulja.

Može li se interval zamjene produžiti?

Praktično NE bez posljedica. Produženje intervala zamjene, kao i korištenje ulja nedovoljne kvalitete, neće odmah pokazati negativne rezultate. Međutim, tokom nekoliko godina, imat ćete veće habanje, više taloga u motoru, značajnije procese korozije i slično. Problemi će se početi pokazivati poslije više godina i često neće biti direktno u vezi s uljem, pa neće ni biti prepoznati. U svakom slučaju skratit ćete dugovječnost vašeg automobila.
Nadamo se da vam je ovaj članak koji je TotalEnergies tim pripremio za vas bio koristan. NE PROPUSTITE još sadržaja koji preporučujemo u nastavku, a za sva pitanja, nedoumice i prijedloge, slobodno nas kontaktirajte.