Starinski, vintage, klasici, oldtimeri... postoji puno naziva za stara vozila koja se, zbog svoje povijesne vrijednosti, čuvaju, održavaju i skupljaju. Podjela se, prema preporuci Svjetske federacije za povijesna vozila (FIVA), najčešće vrši prema godini početka proizvodnje određenog modela, ali i prema očuvanosti primjerka. „Oldtimerom“ se smatra automobil stariji od 30 godina koji ispunjava određene vrijednosne i tehničke standarde, o kojima će biti više riječi u nastavku teksta.
Podjela po godinama starosti najčešće podrazumijeva prototipove (ancestor), veterane, vintage, post-vintage, poslijeratne modele i oldtimere.
Ako ste pasionirani ljubitelj automobila, vjerujemo da vas interesira kako da registrirate njihove najklasičnije primjerke. Zato ostanite s nama, na pravom ste mjestu.
Potvrda standarda za oldtimere
Da biste registrirali oldtimera, prvo morate raspolagati dokumentacijom koja potvrđuje da je automobil koji želite registrirati zaista oldtimer. Za to su vam potrebne:
- potvrda Hrvatskog oldtimer saveza da je automobil proizveden prije 30 ili više godina i da je očuvan u originalnom stanju, kao i da predstavlja svojevrstan materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasljeđa;
- potvrda Državnog zavoda za mjeriteljstvo da je automobil proizveden prije 30 ili više godina i da, kao takav, može biti uvezen i vožen, bez obzira što ne ispunjava Euro 3 standard, odnosno regulative EU, kojima se propisuju gornje granice određenih materijala u ispušnim plinovima motora.
Postupak kojim se utvrđuje ispunjava li automobil zakonske propise ne samo u vezi s ispušnim plinovima, već i u vezi sa svim svojim karakteristikama, kao što su tip motora, razina buke koju motor stvara i druge, naziva se homologacija.
Za oldtimere i vozila starije generacije primarno se koriste mineralna motorna ulja. Znate li koje su osnovne karakteristike mineralnih, sintetičkih i polusintetičkih ulja?
Prema Pravilniku o provođenju homologacije vozila, homologacija se ne radi za vozila muzejske vrijednosti, starija od 30 godina, odnosno oldtimere, najviše zbog toga što nisu u pitanju automobili za svakodnevnu upotrebu. Dakle, ako je vaš budući „limeni ljubimac za sva vremena“ zašao u četvrtu deceniju, Državni zavod za mjeriteljstvo će vam dostaviti potvrdu o izuzeću iz postupka homologacije u roku od oko tjedan dana.
Preporuka je da ne kupujete oldtimera prije nego što dobijete sve navedene potvrde
Registracija oldtimera
Nakon što dobijete potvrdu standarda za oldtimere, možete se pozabaviti registracijom automobila. Ovo su koraci kojih se trebate držati:
- učlanite se u najbliži oldtimer klub (trenutno postoji preko 20 oldtimer klubova na teritoriju Hrvatske);
- pribavite potvrdu od oldtimer kluba, čiji ste postali član, da je automobil 30 ili više godina star, na osnovu koje ostvarujete popust za osiguranje vozila u iznosu od 50% na popust koji već imate;
- odnesite potvrdu u osiguravajuću kuću radi vađenja police osiguranja;
- odvezite automobil na tehnički pregled.
Maksimalna dužina perioda na koji možete registrirati oldtimera u Hrvatskoj je 12 mjeseci. Imajte na umu, kada planirate budžet za oldtajmera, da vas prilikom svake iduće registracije čeka trošak za nove registarske pločice i novu prometnu dozvolu.
Kada smo već kod registarskih pločica, identifikacijska isprava Hrvatskog oldtimer saveza (sjećate se potvrde s početka teksta) omogućit će vam dobivanje posebnih, takozvanih PV registarskih pločica, i to po nižoj cijeni. Sadržaj ovih registarskih pločica sastoji se od slovne oznake „PV“ i 3 ili 4 numeričke oznake.
Za razliku od oldtimera, jedan potpuno drugačiji koncept i pogled u budućnost predstavljaju hibridni automobili. A jesu li oni pravi izbor za vas?
Jeste li znali...?
Shodno temi, za sve istinske ljubitelje automobilske klasike pripremili smo neke od najzanimljivijih činjenica, povezanih s povijesnim razvojem automobilske industrije.
Benz Patent-Motorwagen, iz 1886. godine, generalno je prihvaćen kao prvi moderan automobil.
1913. godine, Ford Model T postao je prvi masovno proizveden automobil.
Pontiac GTO, iz 1964. godine, smatra se prvim „jačim“ automobilom.
1964. godine debitirao je još jedan klasik – Ford Mustang.
Prva serija Chevroleta Camaro bila je crne boje.
Godine u kojoj je čovjek prvi put kročio na Mjesec, 1969., Dodge Charger Daytona zabranjen je od strane NASCAR-a zato što je bio previše brz, što je negativno utjecalo na njegov vijek trajanja.
Automobil u kojem čuveni Burt Reynolds, u još čuvenijem filmskom ostvarenju, Smokey and the Bandit, nezadrživo juri američkim putevima je Pontiac Trans Am iz 1977. godine.
Posljednji Dodge Charger koji je imao svjetla na otvaranje bio je onaj iz 1973. godine zato što se ovaj tip svjetala nije uklapao u obiteljski koncept.
Razlog zbog kojeg ne postoji Chevrolet Corvette iz 1983. godine je taj što je čuveni „Chevi“ preskočio navedenu godinu, nakon čega je, 1984. godine, izbacio novi model.
Postoji svega 11 prototipova Porschea 916, koji glasi za jedan od najrjeđih modela automobila na svijetu, budući da je vrlo brzo zamijenjen Porscheom 911.
Motor Chryslerovog modela 426 HEMI bio je poznat kao „slon“ zato što je bio gabaritan i snažan, i to toliko da su ga imali automobili koji su osvojili prva 3 mjesta na trci u Daytoni, 1964. godine.
Najskuplji automobil ikada prodan na aukciji, po cijeni od 30 milijuna dolara, bio je Mercedes-Benz W196R Formula 1 iz 1954. godine.
Nadamo se da vam je ovaj članak bio zanimljiv koliko i praktičan i radujemo se novim veličanstvenim primjercima automobila, koji su obilježili svoje ere, na ulicama naše zemlje.