Možda samonapuhavajuće gume mnogim našim suvremenicima djeluju kao stvar budućnosti, ali James Bond ih je koristio još 60-ih godina 20. stoljeća, bježeći od Goldfingerovih ljudi. Dobro, to je čuveni agent 007, kome je najnaprednija tehnologija uvijek bila na raspolaganju. A, i istini za volju, u pitanju je izmišljeni filmski lik. Realnost je malo drugačija i u njoj samonapuhavajuće gume trenutno koriste Hummeri, kamioni i vojna vozila. Naravno, ide se ka tome da ovaj tip guma postane dostupan i za sva putnička vozila, pa ćemo iskoristiti ovaj članak da vam objasnimo sistem po kojem samonapuhavajuće gume funkcioniraju.
Zašto se samonapuhavajuće gume nameću kao praktično rješenje?
Prema rezultatima istraživanja u Americi, više od 80% vozača u toj zemlji vozi s nedovoljno napumpanim gumama, a slična situacija je i u Europi. To je zbog toga što tlak u gumama opada tokom vožnje, naročito prilikom situacija kao što su prelaženje automobilom preko rubnika, rupa i ležećih policajaca, ali i uslijed sezonskih promjena u temperaturi.
Vozači, s druge strane, ne provjeravaju redovno tlak u gumama, ne shvaćajući da one, u prosjeku, gube jednu do dvije funte po kvadratnom inču (psi) mjesečno. Ne samo da ispumpane gume brže propadaju, u smislu da im se gazeći sloj brže troši, već i povećavaju potrošnju goriva i kompromitiraju stabilnost automobila, ugrožavajući na taj način, kako vašu sigurnost, tako i sigurnost ostalih sudionika u prometu.
Informacije o odgovarajućem tlaku zraka u gumama najčešće možete naći na naljepnici s unutrašnje strane vozačevih vrata ili u uputama proizvođača
Kako se samonapuhavajuće gume „samonapuhuju“?
Sistem za automatsko napuhavanje guma funkcionira tako što koristi energiju kotača za dopumpavanje guma po potrebi, održavajući tlak zraka u njima uvijek na optimalnoj razini. Da pojasnimo...
Funkcioniranje sustava za automatsko napuhavanje guma podrazumijeva prisutnost peristaltičke pumpe u obliku cijevi, integrirane u stjenke gume, točnije duž njih. Ventil na pumpi je zatvoren kad god se nalazi na najnižoj točci stjenke gume, uslijed težine vozila, koja prouzrokuje pritisak na gumu, a samim tim i njenu deformaciju. Naime, dio gume koji dodiruje podlogu postaje ravan, a zatim se, kad više nije u kontaktu s podlogom, vraća u normalno stanje.
Ventil na peristaltičkoj pumpi okreće se usporedno s kotačem, duž cijevi, dozvoljavajući zraku da uđe u gumu prilikom svakog okreta kotača. To znači da, onog momenta kad se vozilo opremljeno samonapuhavajućim gumama počne kretati, iste te gume će se, u slučaju da su ispumpane, automatski napumpati do optimalne razine koja će se, zatim, održavati tokom vožnje.
Za one koje misle da je sistem za automatsko napuhavanje guma kompleksno rješenje, dužnost nam je razuvjeriti ih. Naime, on se zapravo sastoji od svega dvije komponente – već spomenute peristaltičke pumpe i automatskog regulatora pritiska sa sučeljem koje povezuje unutrašnjost gume s njenom vanjskom stranom. Sustav za automatsko napuhavanje guma aktivira se onda kada tlak zraka u njima padne ispod optimalne razine.
Kada se dostigne optimalna razina tlaka zraka u gumama, automatski regulator tlaka onesposobljava daljnji ulazak zraka u gume i uspostavlja unutrašnju cirkulaciju zraka između gume i peristaltičke pumpe (cijevi). Ovo je važno zbog toga što ovakav način funkcioniranja rasterećuje sustav, budući da ne zahtijeva od njega konstantno dopumpavanje guma.
Znate li koliko su vaše zimske gume istrošene i kada je vrijeme da kupite nove?
Prednosti vožnje sa samonapuhavajućim gumama
Osim činjenice da vas posjedovanje sustava za automatsko napuhavanje guma lišava potrebe za njihovim dopumpavanjem na benzinskim pumpama ili u vulkanizerskim radionicama, ono vam pruža i mnoge druge prednosti među kojima su...
Povećana sigurnost
Adekvatno napumpane gume doprinose stabilnosti vozila i teže pucaju. Štoviše, gume čija razina tlaka zraka je uvijek optimalna omogućavaju normalan zaustavni put prilikom kočenja, kao i poboljšanu kontrolu nad vozilom, što osigurava povećanu sigurnost, kako vašu, tako i ostalih sudionika u prometu.
Povećana otpornost
Optimalno napumpanim gumama sporije se troši gazni sloj, zbog čega im se produžava rok trajanja.
Smanjena potrošnja goriva
Kada su gume napumpane koliko treba, izložene su manjem otporu kotrljanju tokom vožnje, te samim tim smanjuju potrošnju goriva.
Pri vožnji s gumama optimalnog tlaka zraka smanjuje se emisija ugljičnog dioksida u atmosferu i količina štetnog otpada na cesti
Nadamo se da vam je ovaj sadržaj bio zanimljiv koliko i koristan. Ako imate bilo kakva pitanja, ali i sugestije, u vezi s temama koje vas zanimaju, slobodno nas kontaktirajte.