Skip to content

Električni automobili: druga revolucija?

 

Znate li da su električni automobili bili popularni prije više od 150 godina? Da, dobro ste pročitali.

Teško je točno utvrditi tko je prvi konstruirao električni automobil, budući da se više radi o seriji pronalazaka, ali ako govorimo o prototipu prvog elektromotora, govorimo o 1828. godini i mađarskom znanstveniku Ányosu Jedliku.

Nekoliko desetljeća novih otkrića i patenata dovelo je do toga da već početkom 20. stoljeća električni automobili postanu veoma popularan vid gradskog prijevoza i omiljeni među damama iz bogatog društvenog sloja. Samo u SAD-u, električni automobili činili su oko 40% ukupnog broja vozila na ulicama, 38% su činili automobili na parni pogon, dok je tadašnjih “benzinaca” bilo svega 22%.

 

OK, pa što se dogodilo?

  • Električnim automobilom mogli ste se “vozikati” po gradu, ali ne i ići jako daleko.
  • Bučni benzinci su bili prilagođeniji vožnji izvan grada, a sve bogatije američko društvo bilo je željno istraživanja.
  • Nedovoljno elektrifikacije, naročito u ruralnim sredinama.
  • Pronalazak naftnih polja u Teksasu i pad cijene goriva.
  • Henry Ford i model T koji postaje dostupan širokim narodnim masama…

Jasno vam je zašto je ova tehnologija pala u zaborav.

Međutim, pitanje zagađenja polako izbija u prvi plan. Još 1966. godine američki Kongres donosi prve uredbe koje promoviraju električne automobile i tada se, makar na kratko, ponovo budi zanimanje za ovaj segment auto industrije.

Pored automobila, čuveni primjer vozila koje koristi baterije kao izvor napajanja električnom energijom je rover za kretanje po površini drugih nebeskih tijela. Prvi među njima dospio je na Mjesec 1971. tokom misije Apollo 15.

 

U odnosu na Mjesec, na Zemlji je priča nešto drugačija. Tek kada podsticaj za proizvođače automobila prerasta u “prijetnju” - kreće ozbiljna utrka! Konkretno, govorimo o uredbi države Kalifornije koja kaže da ukoliko proizvođač želi poslovati na njenom teritoriju, mora napraviti barem jedan automobil na električni pogon.

Jedan od prvih pokušaja masovne proizvodnje električnih automobila ‘90-ih godina prošlog stoljeća završio je neslavno! Evo o čemu je riječ.

Kompanija General Motors je 1996. godine predstavila potpuno električni automobil EV1! Usprkos kratkom dometu i nedovoljno razvijenoj infrastrukturi za napajanje, mnogi su zavoljeli ideju o ovom malom futurističkom automobilu koji čuva životnu sredinu. Međutim, troškovi proizvodnje i zamjenski dijelovi bili su papreno skupi, pa se auto nije mogao kupiti, već samo iznajmiti na određeni period.

Šest godina kasnije, GM je povukao sve automobile, čak i one iznajmljene, prenio ih u pustinju i zdrobio! Mnogi aktivisti za zaštitu životne sredine i ljudi koji su velike nade polagali u EV1 i čitav koncept, ovo događanje su ispratili slomljenog srca. Neki čak i oplakujući ovaj surovi događaj u pustinji Arizone.

Za GM, projekt je bio krajnje neisplativ, pa je neko vrijeme kompanija čak i lobirala da se zakon o nultoj emisiji ukine, navodeći da su očekivanja od proizvođača potpuno nerealna.

Ali ne i za Tesla Motors, startup kompaniju koja je osnovana iste godine kad je projekt EV1 otišao u komadiće! Zahvaljujući razvoju litij-ionske baterije i smjelim potezima Elona Muska, 2008. godine ulicama je jurnuo Tesla Roadster, prvi model električnog automobila koji se, u novijoj povijesti, proizvodi serijski.

Uspjeh, naravno, nije došao bez cijene. Inicijalna ideja bila je da se iskoristi Lotus Elise, koji će umjesto benzinskog motora imati bateriju i električni pogon. Na kraju, od Elise je ostalo svega 7% a troškovi prilagođavanja doveli su kompaniju na rub propasti. Uslijedilo je nekoliko radikalnih poslovnih odluka, ali Roadster je dokazao svoje!

 

MILIJUNTI primjerak električnog automobila koji je kompanija Tesla Motors proslavila baš u trenutku pisanja ovog teksta* (divne li koincidencije), potvrda je uspjeha i prve “male pobjede” koncepta koji je svoj put započeo prije gotovo 200 godina.

Ostaje pitanje kako smanjiti troškove proizvodnje baterije, koja je ujedno i najskuplji dio za održavanje električnog automobila.

Tesla Motors na ovaj izazov trenutno odgovara izgradnjom tzv. “giga-tvornica” za proizvodnju baterijskih ćelija i potpunom automatizacijom procesa koja će ubrzati, a samim tim i pojeftiniti proizvodnju. Iako pojedine države nisu oduševljene izgradnjom ovakvih tvornica na njihovim teritorijima, jedno je sigurno:

UTRKA PROIZVOĐAČA AUTOMOBILA SE ZAHUKTAVA!

A mi, “obični” vozači, nastavljamo se nadati što skorijem prelasku na alternativne pogone koji smanjuju negativan utjecaj na životnu sredinu i naravno, pojeftinjenju ovih “autića na baterije”.

Gdje je TotalEnergies u cijeloj ovoj priči?

Poznato je da, u odnosu na standardni automobil, električni ima mnogo manje pokretnih dijelova koji zahtijevaju podmazivanje. Ne koristi motorno, niti mjenjačko ulje, a ne koristi ni klasičnu rashladnu tekućinu.

Pa što onda “piju” električni automobili (ako ne ulje i gorivo)?

Dvije vrste tekućina o kojima treba voditi računa su tekućina za kočnice i takozvani fluidi sustava za upravljanje toplinom. Total je već sredinom 2018. godine lansirao na tržište fluide koji odgovaraju potrebama električnih i hibridnih vozila i time postao pionir na ovom polju.

Nadamo se da vam je ova vožnja kroz kratku povijest električnih automobila bila uzbudljiva. Za sva pitanja i prijedloge, slobodno nas kontaktirajte.

KONTAKTIRAJTE NAS ILI NAM POSTAVITE PITANJE